Hoppa till innehållet
16 december 2021

Arvid om gesällbrevet: ”Det känns otroligt ärofyllt”

Den 3 november fick Arvid Sandin, skräddare på Norrbottensteatern, ta emot sitt efterlängtade gesällbrev som herrskräddare under en ceremoni på Blå Hallen i Stockholm.
− Det känns otroligt ärofyllt, säger han.

I kostymateljén på Norrbottensteatern ägnas decemberdagarna åt den kommande föreställningen Politiska tal. Mönster konstrueras och klipps till färdiga delar, som sedan ska sys till kostymer. Till vårens andra föreställningar, Broarna i Madison County och Barnen från Frostmofjället är kostymerna klara sedan nästan ett år tillbaka, även om vissa plagg till Barnen från Frostmofjället ska ändras.
− Jag har aldrig varit med om det här, om pandemieffekten, att man plockar fram sådant som redan är klart. Vanligtvis hade vi suttit och sytt på nya föreställningar vi det här laget. Men nu fanns det färdigt, säger Arvid.

Även om vägen till skräddaryrket inte varit spikrak för Arvid – den gick bland annat via musikgymnasiet - har intresset för sömnad alltid funnits där.
− Det fanns alltid hemma, tillgängligt. Och så var jag nyfiken. Det var spännande, säger Arvid.
Men det var först i vuxen ålder som han började sy på allvar. Som 22-åring började han på Dalkarlså folkhögskola i Västerbotten, med inriktning på textil och vävning.
− Det var då jag började sy efter någon form av regler. Jag hade bara fuskat innan.

Den utbildningen följdes av Nordiska Skräddarskolan i Uddevalla. Sedan 2013 jobbar han på Norrbottensteatern som skräddare, och har sytt kostymer till föreställningar som Mitt livs melodi, Dissekering av ett snöfall, Kåldolmar och kalsipper och Nybergs mekaniska verkstad, med flera.  
Den roligaste kostym han sytt var till föreställningen Mitt livs melodi.
− Jag sydde en rip off-dräkt. Det är en typisk teatergrej. Den sitter ihop men man kan rycka av den. Det var kul, inte sömnadsmässigt egentligen, men som idé, vad syftet är och att det funkade.
Att göra djurdräkter är också roligt.
− Det är också typiskt teater. Inget klassiskt skrädderi men teater.

Under knappt två år, 2019-2021, var han tjänstledig för att kunna vidareutbilda sig inom skräddaryrket, och var lärling hos en skräddare. Han satte då upp som mål att klara gesällprovet.
− När jag gick utbildningen i Uddevalla ingick gesällprovet i kursen. Det var första gången jag hörde talas om det. Jag klarade det inte den gången. Det skavde i mig fram till att jag bestämde mig för att försöka igen, säger Arvid.
Själva provet består av att sy en herrkavaj, gjord efter skrädderiförbundets specifika mall och beskrivning.
− Det finns vissa alternativ, enkelknäppt eller dubbelknäppt, spetsiga eller trubbiga slag, två knappar fram, tre knappar i ärmen varav ett är blint, säger Arvid.
Det finns också regler för vad det ska vara för tyg.
− Det ska vara ren ull, ett riktigt foder, tagel och vatulin, mellan yttertyget och fodret, för att ge den där kavajstabiliteten.

För Arvid tog det 44 timmar totalt
att sy kavajen, och tiden skulle också redovisas. I juni blev han klar, och skickade då in kavajen för granskning. Några månader senare kom så samtalet han hade väntat på, att han hade klarat granskningen och skulle få sitt gesällbrev.
− Det var superskönt, såklart. Det var mitt mål med hela tjänstledigheten, säger Arvid.
Text: Andrea Thür
Foto: Magnus Stenberg

Fakta/Arvid Sandin
Arbetat på Norrbottensteatern sedan 2013.
Utbildning: Musikgymnasium, Boden. Konstlinjen, Sunderbyns folkhögskola. Dalkarlså Folkhögskola, och Nordiska skräddarskolan i Uddevalla. Hantverkslärling, Leksand, inriktn. herrskrädderi.
Det bästa med yrket: ”Det roligaste med jobbet är att få jobba med händerna och att varje ny föreställning är en omstart med helt nya idéer och lösningar.”
Förebilder: ” Jag inspireras av kollegor här och på andra teatrar som jobbat länge och är duktiga på det de gör.”

”Ljuset är på dem som inte brukar ha ljuset på sig”

I Stenar i fickan spelar statisterna huvudrollen. Det var en av de saker Daniel Goldmann gick...

”Vi ville bjuda på en maxad föreställning”

En maxad kostymföreställning i olika teman, där allt ska hänga ihop. Det var grunden när Tova Li...

”Jag blev förälskad i boken”

När Karin Kickan Holmberg läste Olga Tokarzcuks roman Styr din plog över de dödas ben blev hon...

By Formsmedjan. Powered by Yago