Hoppa till innehållet
16 juni 2021

Klassisk uppsättning som tar plats i verkligheten

En klassisk uppsättning som tar plats i verkligheten. Det är målet när Rasmus Lindberg regisserar årets sommarteater - Den inbillade sjuke av Molière.
− Molière skriver i en samtidstradition med väldigt stor publik delaktighet. Det måste man ta fasta på när man gör pjäserna idag. När det här skrevs var det svidande samhällssatir, lite som stand up, säger han. 

Den inbillade sjuke handlar om Argan, en man som är övertygad om att han är döende fastän han är fullt frisk. För att råda bot på sina inbillade åkommor vill han gifta bort sin dotter Angélique med en av sina läkare, för att på så vis få tillgång till gratis sjukvård. 

Pjäsen har inslag av italiensk folkteater – commedia dell’arte, och Molière har hämtat mycket av sina karaktärer, intriger och inspiration därifrån. Men även satiren ligger nära till hands, på grund av det som har hänt i omvärlden det senaste året, menar Rasmus.
− Efter det här året och det som vi alla har varit med om blir det någon slags uppgörelse med den känsla vi alla har gått med: Är jag sjuk – är jag inte sjuk?, säger han.

Repetitionerna som pågått i teaterhuset under våren har gått bra, berättar Rasmus.
− Våra skådespelare är väldigt spelsugna efter det här året av inställda och framskjutna föreställningar. Jag tycker alla gör ett kanonjobb. Det känns verkligen att nu vill man lägga den här mörka tiden bakom sig och komma ut, möta folk, möta sommaren och få skratta åt eländet.

Inspirationen till Den inbillade sjuke kommer till stor del från Molières tidigare mästerverk Tartuffe, berättar Rasmus. Originalpjäsen med sin omfattande text är skriven för nästan trettio personer, men Rasmus har kortat ner pjäsen betydligt.
I Norrbottensteaterns uppsättning består ensemblen av sex personer.
− Jag har strukit ner många delar och lyft tillbaka scener från Tartuffe in i det här för att det ska bli en mer hel historia. Det är en kraftig bearbetning men jag tror att det blir jättebra, säger Rasmus.

Vilka utmaningar har ni stött på, förutom att texten bearbetats?
− Det är ju en väldigt spretig berättelse. Den har musikinslag, clowninslag, teatersportinslag där Maja spelar på olika dialekter som hon hämtar från publiken. Vi har improviserade moment men så finns det också drama som måste vara övertygande i allt det där. Det är en brokig blandning av uttryck, säger Rasmus som betonar att det är en pjäs som är väldigt lustfylld att jobba med.
− Det är så knasigt och folk är så sugna på att spela det här. Det känns väldigt lustfyllt och lättsamt.
Varför tycker du att den passar just som sommarteater?
− För mig är sommarteater att komma samman, sitta på en filt utomhus och skratta tillsammans. Det här är en pjäs som verkligen uppmanar till samtal med sin publik. Det är en social pjäs och jag tänker att det är lämpligt just nu.
Vad ser du mest fram emot med uppsättningen?
− Att möta folk! Att få ge folk en möjlighet att komma samman och uppleva någonting tillsammans. Och det är jag väldigt stolt över att få möjlighet att vara en del av, när vi åter öppnar samhället. 
Text: Andrea Thür
Foto: Magnus Stenberg

”Ljuset är på dem som inte brukar ha ljuset på sig”

I Stenar i fickan spelar statisterna huvudrollen. Det var en av de saker Daniel Goldmann gick...

”Vi ville bjuda på en maxad föreställning”

En maxad kostymföreställning i olika teman, där allt ska hänga ihop. Det var grunden när Tova Li...

”Jag blev förälskad i boken”

När Karin Kickan Holmberg läste Olga Tokarzcuks roman Styr din plog över de dödas ben blev hon...

By Formsmedjan. Powered by Yago