”Vi ville bjuda på en maxad föreställning”
En maxad kostymföreställning i olika teman, där allt ska hänga ihop. Det var grunden när Tova Li Åman började skissa på kostymerna till Godnattsagor för rebelltjejer.
– Att det går att göra alla epoker i en föreställning och att det faktiskt hänger ihop till slut har varit fantastiskt att se, säger hon.
När Tova Li Åman skulle presentera sina kostymidéer inför arbetet med Godnattsagor för rebelltjejer, rullade hon ut ett flera meter långt handritat pappersark. Det var hennes kryss-schema, ett slags manuellt excel-ark där hon i kronologisk ordning ritat in föreställningens alla scener och kostymer.
– Jag gjorde den så stor för att jag själv skulle få en överblick i allt det vi håller på med. Man kan lätt se när någon kommer in i och kommer ut ur en scen så att man kan planera för eventuella byten, säger hon.
Hon går sista året i kostymdesign på Stockholms konstnärliga högskola, och hennes slutpraktik har varit att ansvara för kostymdesignen till föreställningen Godnattsagor för rebelltjejer. Liksom i boken vimlar det av karaktärer i pjäsen. Det är ramberättelsen med den ledsna flickan och mormodern, men också ett pärlband av historiska och nu levande karaktärer som Rosa Parks, Amelia Earhart, J.K. Rowling, Gloria Ray Karlmark, Billie Jean King och många fler.
Inför arbetet med pjäsen fick hon, liksom de andra i det konstnärliga teamet, uppdraget av regissören Rasmus Lindberg att välja ut sina trettio favoritkaraktärer ur boken.
– Jag sorterade upp dem ganska tidigt just i äventyrare, drottningar, pirater. Lite som kategorier.
Redan på de första idémötena pratade det konstnärliga teamet om att ge publiken överraskningar men också vitt skilda uttryck i varje scen.
– Det var grunden, att vi verkligen ville bjuda på en maxad föreställning med många byten och uttryck vad gäller både mask, peruk, kostym och scenografi. Sedan ska allt hänga ihop, och det är det som varit den stora utmaningen, säger Tova Li som har följt processen hur de olika karaktärerna utvecklats på repetitionerna.
– Det jag presenterade på idémötet och kollationeringen i januari har ju ändrats ganska mycket. Man ser på scenen hur skådespelarna gestaltar sina karaktärer och man märker att ”det här funkar inte riktigt”. Man lär känna dem på riktigt när de börjar gestalta.
Ett exempel på förändringar som gjorts sedan de första repetitionerna är den första scenen, där Tova Li från början arbetade med ett rutigt tema och ytterrockar.
– Men det kom till, ganska sent ändå, att det kändes som att det skulle vara en godnattstund. Nu har vi gjort det som ett pyjamasparty istället, med morgonrockar.
Morgonrockarna har också blivit en genomgående tråd i föreställningen då det är vad karaktärerna i kompisgänget har på sig.
Det har också tillkommit fler karaktärer som flankerar de andra i många scener. I scenen om suffragetten Kate Sheppard till exempel, är ytterligare tre karaktärer med och berättar historien om hur Nya Zeeland blev första landet i världen med rösträtt för kvinnor. Nora Bredefeldt gestaltar Kate Sheppard och ondgör sig över korsetten som gör att hon inte kan andas. Några ögonblick senare har sekelskiftesklänningen på ett finurligt sätt förvandlats till ett par vida byxor.
– Det här ska ju gå fort. Hon ska bli busschaufför ungefär tio sekunder efter att hon varit Kate Sheppard. Plus att hon ska frigöra sig från korsetten. Då kom kjol-idén fram och att hon har byxorna under. Det är många sådana saker man får ha med sig i processen och vara ganska flexibel inför.
I föreställningen syns nu femtiofem kostymer totalt. Många kostymer har tillverkats på plats i teaterns kostymateljé, andra har köpts in eller tagits fram från kostymförrådet och justerats. Veckorna innan premiär återstod det för Tova-Li att justera detaljerna.
– Att få pröva så många idéer och få möjlighet att skapa så mycket till en föreställning när jag fortfarande går min utbildning har varit ovärderligt. Att det går att göra alla epoker i en föreställning och att det faktiskt hänger ihop till slut har varit fantastiskt att se. Men också att det ordnar sig till slut. Det tar jag med mig.
Text: Andrea Thür
Foto: Magnus Stenberg
Fakta Tova Li Åman
Aktuell som kostymdesigner för föreställningen Godnattsagor för rebelltjejer. Det är även hennes praktik från utbildningen i kostymdesign på Stockholms konstnärliga högskola.
Utbildad på Borås Textilhögskola och på London College of Fashion.
"En underskön plats att vistas på..."
VÅRSÄSONGEN 2025. KRÖNIKA "Ja visst gör det ont när knoppar brister, men än är våren icke nära!...
Kulturkraft 14 november
Kraftsamling för ett Norrbotten dit folk vill flytta och bo kvar. Den 14 november samlas...
Kostymer som speglar en fragmentarisk bild
Svarta och vita plagg, böljande plisseringar och krinoliner i olika storlekar. Kostymerna i...