Hoppa till innehållet
24 februari 2020

Mask och kostym: ett nära samarbete

Maskören Annika Öhlund och kostymdesignern Ina Andersson har haft ett nära samarbete i Var god dröj. Framgångsreceptet? Att vara noga med karaktärerna, gilla detaljer och ha en öppen dialog.
– Mina idéer föds ofta av dina kostymer, säger Annika till Ina.

Redan i höstas började duon skissa på karaktärerna och de har haft ganska fria
händer.
– I början måste man veta om det är realism och nutid och utgå från det, säger
Annika.
Sedan har de pratat med regissör Ulf Dohlsten om karaktärerna och vikten av att det är situationerna i pjäsen som är roliga. Det får inte bli ”några stora näsor, för korta byxor och roliga hattar”, berättar Ina.
– Vi vill inte ställa ut karaktärerna och vara lustiga, utan det ska vara på riktigt. De ska vara trovärdiga. Det var ledordet.

Några av karaktärerna ska se ut att vara i övre pensionsåldern. En utmaning, eftersom det är lätt att det blir överdrivet, menar Annika.
– Såklart har jag hämtat inspiration från gamla människor men också tänkt på varje ansikte, att man framhäver början till deras egna rynkor, förstärker det egna åldrandet.

När det gäller kostymerna är tricket att de inte får sitta för bra, berättar Ina.
– Vi hade till exempel en jacka till Jonas, den var helt okej men jag tyckte att den satt för bra.
När hon sedan hittade en lite större ”farbrorjacka” blev det rätt.

Målet är att mask och kostym blir en helhet och att det ska hjälpa skådespelarna.
– Det är inte bara ett huvud, och det är inte bara en kostym. Det är det som är ett så otroligt roligt samarbete med Annika, säger Ina.
– Vi stöter och blöter, vi vågar. Vi har en väldigt öppen dialog, säger Annika.
Nu ser de fram emot att få se mask och kostym på scenen.
– Det är först när skådespelarna får grejerna som det får liv, säger Ina.
Text: Andrea Thür
Foto: Marcus Hagman

Fakta/Annika Öhlund, maskör.
Utbildning:
Kandidatexamen i maskdesign från Stockholms dramatiska högskola.
Bakgrund: Frilans, har tidigare arbetat bl.a. på Dramaten och Stockholms stadsteater med Drottningens juvelsmycke, De tre musketörerna, Hair och West Side Story, på Norrlandsoperan och med Piteå Kammaropera. På Norrbottensteatern bl.a. Cabaret och En midsommarnattsdröm.

Fakta/Ina Andersson, kostymdesigner.
Utbildning:
Tillskärarakademien och bl.a. kurser i historisk kostym.
Bakgrund: Frilans, tidigare anställd på Norrbottensteatern under många år. Arbetat bl.a.
med En midsommarnattsdröm, Staffan Westerbergs föreställningar, Frankenstein och Snövit. Har även arbetat på Dramaten, Riksteatern, Uppsala stadsteater, Göteborgs stadsteater, med Piteå Kammaropera och Dansinitiativet.

 

Vernissage Staffan Westerberg på Norrbottensteatern

Måndagen den 8 april klockan 18.00 var det vernissage i Norrbottensteaterns foajé, för den...

"Konst och kultur är fundamentet i vår civilisation"

Vid Länsteatrarna i Sveriges höstmöte som hölls på Regionteater Väst i Borås 15-17 november...

By Formsmedjan. Powered by Yago