Hoppa till innehållet
10 november 2022

Kreativa kompanjoner i Orlando

Regissör Stefan Metz och kostymdesigner Alejandro ”Alex” Tarragüel har arbetat tillsammans i flera teateruppsättningar. När Norrbottensteatern nu sätter upp Virginia Woolfs klassiker Orlando, är det återigen ett kompanjonskap dem emellan.
Jag gillar det universum som Alex skapar. Det är alltid något nytt och överraskande, säger Stefan.

Pjäsen Orlando som bygger på Virginia Woolfs enastående roman om ynglingen Orlando, tar sin början i mitten av 1500-talet, och slutar på 1920-talet. Då har huvudpersonen färdats genom tid och rum utan att ha åldrats nämnvärt, född som man, tills han en dag vaknar upp som kvinna.
I Norrbottensteaterns uppsättning är Orlando ett kostymdrama i ett helt nytt snitt, som tar fasta på humorn i Virginia Woolfs berättelse.
− Den känslan vill vi använda oss av och ge vidare till publiken, säger Stefan. 

Boken, som gavs ut 1928, har varit basen i Stefans arbete med föreställningen.
− Om man gör en dramatisering av en författare, en betydelsefull författare som Virginia Woolf, så måste man titta på hennes liv och arbete. Boken leder till en annan bok, man börjar läsa om tidsperioden, man läser om tiden som hon skrev den i, om de personer hon umgicks med, atmosfären och tidsandan. Det är väldigt viktigt i den här boken och det är därför det är en så ikonisk bok.
Även Alex arbete bygger på research men är också intuitivt.
− Självklart tycker jag om att veta bakgrunden och ta reda på så mycket jag kan om författaren och historien, men jag är väldigt intuitiv i mitt arbete. Jag följer min intuition, får impulser från regissören och pjäsen. Min researchperiod är lång, men jag är väldigt öppen. Och till slut händer något. I varje projekt är hårddisken på min dator full av bilder. Man vet aldrig när idéerna kommer.

Idén till kostymerna, där skådespelarna bär svarta baskläder och minimalistiska detaljer som en klänning, en ärm, en krage, var även praktisk, eftersom manusets femtiotal karaktärer behövde anpassas till en ensemble på 13 personer.
− Avsikten var inte att ha en historisk, realistisk estetik utan min önskan var att ha en touch av historisk stil och att känna sig fri, säger Alex.

Deras teamarbete som regissör och scenograf började redan 2006, då Stefan sökte en scenograf till uppsättningen Woyzeck på Göteborgs Stadsteater. Han ringde upp Alex, som först tackade nej till hans erbjudande eftersom han var upptagen med att arbeta med en teve-show i Barcelona.
− Jag kommer ihåg den konversationen. Du sa, ”okej, kanske nästa gång”. Och jag sa hejdå. Men sen tänkte jag: ska jag missa det här tillfället?
Så Alex sa upp sig och ringde tillbaka till Stefan.
Sedan dess har de arbetat tillsammans med ett flertal teaterproduktioner i Sverige, bland annat Peer Gynt och Trettondagsafton på Göteborgs Stadsteater, Mästaren och Margarita på Dramaten och Hemsöborna på Kulturhuset Stadsteatern.
Vad är ert framgångsrecept?
− Vi gillar det sätt vi jobbar på, antar jag. Jag gillar det universum som Alex skapar. Det är alltid något nytt och överraskande. Jag älskar sättet han experimenterar på, varje gång med nya material. För mig är det väldigt stimulerande och utmanande, säger Stefan.
− Stefan är en väldigt bra regissör, han är lugn och har förmågan att se lite längre, säger Alex.
Text: Andrea Thür
Foto: Magnus Stenberg

På bilden fr. v: Kostymdesigner Alex Tarragüel och regissör Stefan Metz. 

Läs mer om föreställningen

"Konst och kultur är fundamentet i vår civilisation"

Vid Länsteatrarna i Sveriges höstmöte som hölls på Regionteater Väst i Borås 15-17 november...

By Formsmedjan. Powered by Yago