” Det är alltid slutprodukten som är det viktiga”
I snart 40 år har Mona Knutsdotter skapat scenografier på Norrbottensteatern, allt från spatiösa slottsmiljöer, musikaliska 1700-talsrum, mekaniska verkstäder och fartfyllda revymiljöer. Och den senaste – en korallprydd, färggrann undervattensgrotta.
– Det är alltid själva slutprodukten som är det viktiga, säger hon.
Bakom kulisserna på teatern finns målarsalen, ett enormt verkstadsrum där dekorer byggs upp, målas och smyckas ut. En av de senaste scenografierna från Mona Knutsdotter skapades också här, undervattensgrottan till barnföreställningen Hajar du?, finurligt prydd med koraller av knäckformar och buntband, slingrande färgglada snören som undervattensmaskar och mjuk grön fuskpäls. Den är byggd med barnen i åtanke, de ska kunna känna på de olika materialen och upptäcka havets värld, väcka deras nyfikenhet men också vara hemlig.
– Jag ville ha ett scenografielement där vi kan rymma så mycket som möjligt i havet... Och djupet, branten och gömställen, säger Mona.
Hon har skapat över hundra scenografier genom åren. Hundra-strecket nåddes med föreställningen Näktergalen, som spelats på Norrbottensteatern under höstsäsongen 2024.
– Det är ju lite stort. Det trodde jag väl aldrig när jag började här, att jag skulle hamna i hundra produktioner.
I grunden är hon utbildad konstpedagog, och att hon kom in i teaterns värld hade med hennes körintresse att göra. När kören hon sjöng i, Voces Bodenses, skulle sätta upp operetten Orfeus i underjorden, fick hon frågan om hon ville vara med i scenografigruppen.
Jättekul, tyckte Mona, och visade sina scenografi-skisser för Åke Candell, dåvarande scenograf på Norrbottensteatern, som ledde gruppen.
– När han tittade på skisserna blev jag lite glad för han sa ”men oj, det verkar ju som att du kan det här redan”.
Att arbeta i stora format var hon van vid, efter att ha arbetat med väggmålningar i Boden. Och så en dag frågade Åke om hon ville vikariera som dekormålare på teatern.
– Och jag tänkte, vad underbart!
Det var 1986, och hennes första uppdrag blev att måla och skulptera dekoren till de legendariska föreställningarna Bloody Mary och En uppstoppad hund. Det var samma år som teaterhuset vid Norra hamn invigdes, 1986.
– Jag kom med huset, kan man säga.
Bloody Mary beskriver hon som ett mastodontverk, med master, pirater och en pool fylld med vatten som byggdes upp på teaterns stora scen.
– Det var maffigt. På den andra scenen var den stora, lilla föreställningen En uppstoppad hund som blev Årets föreställning i Sverige.
Johan Gry skulle göra rollen som Lady, och Mona gjöt av hans fötter och händer.
– Och så gjorde vi en fullstor uppstoppad hund av Johan Gry.
Minnesbilderna är fulla av detaljer från alla scenografier hon gjort genom åren, och både inne i Monas rum och på teaterns vindsförråd står flera av scenografimodellerna bevarade. Några föreställningar ligger henne särskilt varmt om hjärtat.
– Amadeus och Frankenstein, Dissekering av ett snöfall och Dagning röd. De är de som scenografiskt var väldigt starka. Även A Clockwork Orange. Det är de fem som jag liksom aldrig glömmer. Där jag tycker att jag fick till det.
Med skräckblandad förtjusning tog hon sig an scenografin till Amadeus. Materialet hon arbetade med, contura (eller trasseltyget som Mona kallar det) var helt nytt för henne och bestod av inplastade viskostrådar.
– Materialet fungerar som en slöja. När du belyser bakifrån kan du se igenom. Men slår du ett strykljus framifrån blir det helt stängt, säger Mona och berättar att materialet i föreställningens början såg ut som en betongmur.
– Och så plötsligt, i ett visst ögonblick, slår vi på ljuset så att allting blir helt transparent och man såg alla fantastiska kostymer.
I Dissekering av ett snöfall ville hon ”spränga taket”, bildligt talat, för att kunna ge rättvisa åt historien om drottning Kristina.
– Jag ville göra så höga pelare det gick, sju meter. Men jag fick bara göra dem fem meter. Men det blev väldigt …Jag var otroligt nöjd över transformationen som lyckades bli, ändå, av de här transparenta pelarna.
Marcus Hagman stod för ljussättningen.
– Åh, man bara älskade det.
Uppsättningen prisades sedan med utmärkelsen Årets magi på Scenkonstgalan 2019.
Det senaste halvåret har hon jobbat parallellt med Näktergalen, och vårens uppsättningar Stulna juveler och Hajar du? och med sina många års erfarenhet kan hon jobba snabbare än tidigare. En av de viktigaste egenskaperna i hennes arbete som scenograf är att fort kunna teckna en bild och visualisera uppsättningen.
– Så att mina medskapande kamrater kan förstå hur jag tänker.
Men också att inte ha så mycket prestige.
– Säkert har det att göra med hur jag är upplärd här, det är alltid själva slutprodukten som är det viktiga. För vi jobbar ju ändå gemensamt mot ett gemensamt mål, nämligen en premiär och en föreställning som ska fungera.
Text: Andrea Thür
Foto: Josefin Wiklund
Fakta/Mona Knutsdotter
Aktuell Skapat scenografin till Näktergalen, hennes hundrade scenproduktion, och arbetar nu med scenografierna till Stulna juveler och barnföreställningen Hajar du?.
Merparten av hennes scenografier är produktioner på Norrbottensteatern, men hon har också skapat scenografier till Regionteatern i Växjö, samiska nationalteatern Beaivváš och samarbetsprojekt där Norrbottensteatern varit inblandad.
Hennes första egna produktion som scenograf på Norrbottensteatern var Den vita ångbåten av Tjingiz Ajmatov.
Volleyboll, gympapass och karaktärsarbete
Med djupdykningar i texten, ensemblens favoritlåtar och repetitioner som alltid startar med...
"En underskön plats att vistas på..."
VÅRSÄSONGEN 2025. KRÖNIKA "Ja visst gör det ont när knoppar brister, men än är våren icke nära!...
Kulturkraft 14 november
Kraftsamling för ett Norrbotten dit folk vill flytta och bo kvar. Den 14 november samlas...