Hoppa till innehållet
22 september 2020

"Det här är ett riktigt drömprojekt”

I tjugo år har skådespelarna Therése Lindberg och Maja Runeberg följts åt, från samma klass på scenskolan till Norrbottensteatern.
Nu repeterar de huvudrollerna i höstens stora kostymdramer Hedda Gabler och Ett dockhem.

För tjugo år sedan stod Therese och Maja redo att göra det sista, stora slutprovet till scenskolan i Malmö. Provet gick bra, båda kom in. Några år senare fick de anställning på Norrbottensteatern, och under åren har de spelat tillsammans i ett flertal pjäser.

Nu axlar de huvudrollerna
i två av Henrik Ibsens mest kända dramer; Hedda Gabler och Ett dockhem.
– Det är ju så speciellt eftersom vi repar två pjäser parallellt. Det innebär ju att vi har ett enormt textarbete, säger Therese, som förutom att spela Nora i Ett dockhem även spelar rollen som Thea Elvsted och Tant Julle i Hedda Gabler.
– Men det som är bra med den här texten är att den är inte svår. Det är gammal, klassisk dramatik. Det betyder att det inte är en massa konstiga tidshopp, stick och associativa uppräkningar som det kan vara i modern dramatik. Den är konkret, och det gör att det är lättare att lära sig den, säger Maja, som gör rollen som Hedda i Hedda Gabler, men spelar även Fru Linde i Ett dockhem.

Ingen av dem har spelat pjäserna tidigare, men är överens om att rollerna är ikoniska.
– Jag är bara så glad att jag får göra Nora nu när jag är lite äldre själv och har mer livserfarenhet som jag kan ösa ur. Annars hade det varit svårt för mig. Om jag inte själv hade haft barn hade det varit svårt att på riktigt förstå det, att gå ifrån dem. Det hade jag kanske kunnat fantisera om, men nu är det så jobbigt för mig att öppna den dörren, säger Therése.

En av svårigheterna som Maja brottas med är psykologin i Hedda Gabler.
– Min erfarenhet av att se Hedda är att det är väldigt lätt att göra henne antingen lite galen eller elak. Jag tycker inte att det är så intressant. Jag tror att det var intressant när den kom, i slutet på 1800-talet, att sätta en ond kvinna på scenen. Men idag är inte det så tabu.

Hon drar en parallell till hur det var i början av hennes karriär då hon fick spela mycket barn- och flickroller.
– Flickhjältarna skulle vara starka och kunna allting, för att man bara haft gulliga flickor som inte kunde något innan. Och efter ett tag så kräks man på det där. Det blir en ny stereotyp. Det får inte vara en psykiskt instabil och rädd flicka. På samma sätt kan jag känna här. Det som skulle vara intressant för mig är att försöka få henne begriplig. Och det vet inte jag om det är möjligt. Men jag ska försöka, säger Maja.

Nu återstår ytterligare några veckors repetitioner innan den efterlängtade spelperioden sätter igång.  
– Det här projektet är ett riktigt drömprojekt. Dels för oss två som får göra de här kvinnoporträtten men också att äntligen få spela den här sorten, två maffiga pjäser som på lördagar sätts ihop i kalaset. Helheten kommer att vara så fantastiskt härlig, säger Therése.
Text: Andrea Thür
Foto: Magnus Stenberg

Fakta/Maja Runeberg & Therése Lindberg
Utbildning: Samma klass på scenskolan i Malmö 2001-2005. Spelat i ett flertal uppsättningar på Norrbottensteatern tillsammans, bl. a. Måsen, Ronja Rövardotter, Natten är dagens mor och Direktören för det hela.

Ibsenkalaset! Hedda Gabler och Ett dockhem har premiär på Norrbottensteaterns scen 2 den 10 oktober. Läs mer om föreställningarna här

 

Vernissage Staffan Westerberg på Norrbottensteatern

Måndagen den 8 april klockan 18.00 var det vernissage i Norrbottensteaterns foajé, för den...

"Konst och kultur är fundamentet i vår civilisation"

Vid Länsteatrarna i Sveriges höstmöte som hölls på Regionteater Väst i Borås 15-17 november...

By Formsmedjan. Powered by Yago