
”Vi ska skapa en totalupplevelse för publiken”
När Bobo Lundén fick uppdraget att regissera En julsaga visste han två saker: han ville skapa en totalupplevelse för publiken, och han ville göra den aktuell. Men hur får man en lika känd som tidlös berättelse att landa rätt i vår tid? Svaret hittade han i det ukrainska stycket Shchedryk - Carol of the Bells.
– Den kom att bli temamusiken genom föreställningen, och den kom som en gåva, säger Bobo.
Steg för steg byggs scenografin till En julsaga upp på scen 1, med en känsla av att hela scenrummet expanderat. Ett rostigt galler täcker en tunnel som löper under scengolvet. Stora, ärggröna bågar svävar mellan balkongerna. Ljuset från höga fönsterrutor ramar in scenen, och fonden har fått sotsvarta väggar med vintriga frostrosor på. Scenen har förvandlats till det viktorianska London i julskrud, helt enligt Bobos vision.
Redan första gången han pratade med teaterchef Gunilla Röör visste han hur han ville göra föreställningen.
– Ska vi göra någonting av den här, så behöver jag skriva ett helt nytt manus. Och sedan vill jag att det ska vara som att vi går in i ett viktorianskt London i vinterskrud. Vi ska skapa en totalupplevelse för publiken. Det ska bli 5D-teater. Och det kommer bli episkt, säger han.
I december förra hösten reste han till London, tillsammans med scenograf Caroline Romare och kostymdesigner Helena Andersson, för att hämta inspiration till uppsättningen.
– Bland det första vi gjorde var att besöka Victoria and Albert Museum för att söka inspiration kring kostym, arkitektur och möbler från Englands koloniala tid, säger Bobo.
De hann också med en litterär stadsvandring i Dickens julsage-miljöer, och en självskriven teaterföreställning, A Christmas Carol, på Old Vic Theatre.
– Det vi tar med oss från den föreställningen är snön och klockorna.
Sedan några veckor tillbaka repeterar ensemblen på scenen och de är precis där de ska vara, mitt i den andra fördjupningen, berättar Bobo.
– Jag arbetar i olika faser. Det är så lätt annars att man tappar bort sig. Speciellt med så här stora produktioner.
"Plötsligt fanns där en aktuell kontext."
En julsaga är en riktig klassiker kring jul, och för Bobo är det en tidlös berättelse, samtidigt som han vill göra en uppsättning som berör och är aktuell i tiden.
– Jag vill verkligen inte frånta vår publik upplevelsen av att bara sitta och njuta. Men det känns också viktigt att sätta vår berättelse i perspektiv till allt som händer i världen just nu. När jag satt och skrev för ett och ett halvt år sedan hade det inte riktigt landat än. Men då träffade jag Nata.
Nata, Nataliia Budarina, är en ukrainsk regissör, som just nu arbetar som regiassistent på En julsaga. Ett av musikstyckena i En julsaga är Carol of the Bells/Klockornas sång. Det stycket visste Bobo tidigt att han ville ha med i föreställningen och han hade bara känt Nata i en månad när hon berättade att stycket ursprungligen var från Ukraina.
– Men att den också hade en helt annan innebörd för det ukrainska folket. Plötsligt fanns där en aktuell kontext. Jag insåg att Shchedryk/Klockornas sång måste bli föreställningens temamusik. Vetskapen om dess ursprung kom som en gåva och fick hela föreställningen att landa i mig, säger Bobo.
Nu går stycket som ett tema genom föreställningen, och Bobo berättar om ett ”fantastiskt möte” med Martin Sundbom, som skrivit musiken till föreställningen, och gjort arrangemanget till Klockornas sång.
– Jag hade egentligen sagt att jag ville vara med i musikskapandet, för att jag hör så mycket musik hela tiden. Men när Martin kom med sina första skisser sa jag bara: Kör! Martin är som en liten Mozart. Helt makalös! För mig har föreställningen blivit musikteater, i sin allra bästa form.
Berättelsens tematik, att inte sätta sig själv i fokus, är betydelsefull för Bobo och en av anledningarna till att han arbetar med teater.
– Teater är teamwork och ett levande bevis på att ensam inte är stark. Vi lever just nu i en episkt underlig tid med såväl populism som polarisering i världen. Nu om någonsin är det viktigt att vi ser bortom oss själva och tänker på de som har det sämre än jag. Vilken nytta gör pengar när jag nu är död? säger Jacob Marley i pjäsen. Det tycker jag är en viktig insikt. Och att ge utan en tanke på att vilja ha någonting tillbaka.
Text: Andrea Thür
Foto: Magnus Stenberg
Fakta/Bobo Lundén
Aktuell som regissör för Charles Dickens En julsaga på Norrbottensteatern. Tidigare konstnärlig ledare och långtidskontrakterad regissör för Västerbottensteatern. Byggde upp Junibackens teater, och har även regisserat Görel Crona (som spelar Ebenezer Scrooge i föreställningen) tidigare, i Bellmans Apostlar på Confidencen och Mordet på min pappa kungen i Hagaparken.

”När saker blir uttryckta kan de plötsligt förändras”
Sandra Medina spelade på de stora scenerna, men längtade efter att få göra teater i mindre format...

Norrbottensteatern utser ny teaterchef
Norrbottensteaterns styrelse har utsett Fransesca Quartey till ny teaterchef och hon efterträder...

Årets Kulturkraft!
Boka in torsdagen den 20 november! Då samlas hela länets näringsliv, kulturliv och offentlig...