Hoppa till innehållet
11 mars 2024

”Vi måste skapa tillit i scen och salong.”

En maktgalen man som till vilket pris som helst vill nå makten och kungakronan. William Shakespeares pjäs Richard III är lika aktuell nu som när den skrevs, menar Claes Åström. I sommar regisserar han pjäsen i clownform på Norrbottensteatern.
– Det är inte så svårt att göra översättningen till dagens maktspel. Det är därför jag har valt pjäsen.

William Shakespeares pjäs Richard III handlar om den engelske hertigen av Gloucester. Claes beskriver pjäsen som ” en studie i maktspel och maktbegär.”
– Man får vara med när den onde tar makten och följa med hans maktspel. Och Shakespeare har använt Richard III och alla de släktband som fanns på riktigt. Men han var ju inte såhär. Han har bara använt sig av honom så den stackars Richard III, den riktige kungen, har fått ett väldigt dåligt eftermäle. Det är väldigt friserat för effekt, säger Claes.

På idépresentationen som hölls i vintras, berättade Claes att föreställningen skulle göras by the book.  Hans uppsättning av Richard III kommer att utspela sig i 1500-talsepoken, även om vissa detaljer i skådespelarnas kostymer kan vara nutida.
– Anakronismen ligger där men den ligger också i själva clownformen. Vi ska göra historien som Shakespeare har skrivit den.

Även Shakespeare hade clowner i sina föreställningar, så att göra en clownföreställning av Richard III är också enligt tidens ideal. En av Shakespeares skådespelare, Will Kemp, var enormt populär och fick specialskrivna roller, berättar Claes.
En av hans uppgifter, förutom den fysiska delen med akrobatik och jonglering, var att gå ut på scenen och prata med publiken. Och det är precis vad clownerna i årets sommarteater också ska göra.
– Vi spelar utan fjärde vägg. Alla är clowner och de kommer att spela pjäsen på allvar. Men mitt i de mest dramatiska ögonblicken kan de titta ut.
Genom att göra så kan skådespelarna illustrera en bihandling, eller spegelintrig, berättar Claes, och därigenom kommunicera pjäsens budskap för publiken.
Vad kan publiken förvänta sig av den här uppsättningen?
– Det som händer med en clownföreställning är att publiken blir engagerad både i karaktärerna och handlingen på ett sätt som egentligen bara görs i barnteater idag. Det har att göra med att man har skapat en genuin kontakt med publiken. Och om jag lyckas, så lyckas jag få skådespelarna att vara i pjäsens tema som är makt och maktspel, så att clownerna är lite upptagna med det. De kan då kliva ut och göra reflektioner. Det kan vara det de läst i tidningen, världsläget. För att det har relevans i den scenen.
Claes betonar också att vad som helst kan hända. Men alldeles oavsett, så följer han sin gyllene regel.
– Jag har som uppgift att berätta historien, få publiken att skratta. Och när jag har fått dem att skratta, kan vi beröra dem på djupet. Men att få någon att skratta kräver att publiken tycker om och litar på den som är på scenen. Så vi måste skapa en tillit i scen och salong.
Text: Andrea Thür
Foto: Josefin wiklund och Magnus Stenberg

Föreställningen Richard III har premiär den 8 juni på Hägnan i Luleå och turnerar i Norrbotten 28 juni-12 juli.


Fakta/Claes Åström
Skådespelare och regissör. Aktuell som regissör för årets sommarteater på Hägnan: Richard III av William Shakespeare. Claes Åström har satt upp ett tiotal föreställningar i clownform och har tidigare regisserat sommarteatern Romeo och Julia (2019) på Norrbottensteatern.

 

Pressbilder Cabaret Tröst

Illustration affischbild Anja RödénFöreställningsfoto Magnus Stenberg. Ange alltid fotograf vid...

En föreställning om tro, hopp och kärlek

Sedan några veckor tillbaka repeteras Cabaret Tröst på Norrbottensteatern. Ett oroligt världsläge...

Höstens upplevelser på Norrbottensteatern

Höstens upplevelser på Norrbottensteatern! Glödande kärlek, starka livsöden och vänskap bortom...

By Formsmedjan. Powered by Yago