Hoppa till innehållet
23 februari 2023

Fastnade direkt för pjäsen

Skådespelerskan Minttu Mustakallio är välkänd för publiken i hemlandet Finland. Hon har spelat på Finlands Nationalteater och på Svenska teatern och medverkat i filmer och teveserier. Nu är hon aktuell i huvudrollen som Alvilde i pjäsen Marsvinsnätter, som snart har premiär på Norrbottensteatern, och hon fastnade direkt för pjäsen.
− Texten är så bra!

Karaktären Alvilde är en stressad tvåbarnsmor som drömmer om kärlek, innerliga samtal med sin make och att vara den perfekta modern som tar med sina barn på drömmiga picknickar, samtidigt som hon kämpar för att vara alla till lags.
Sara Giese som regisserar, beskriver pjäsen som ”ett absurt drama om längtan efter kärlek och mening”, och kom direkt att tänka på Minttu när hon läste manuset.
De båda har arbetat tillsammans tidigare, när Minttu spelade i Märta Tikkanens pjäs Män kan inte våldtas i regi av Sara Giese, på Lilla teatern i Helsingfors.
− Jag tyckte om hur hon jobbar och hennes stil. Vi hade samma tankar och samma humör. Hon skickade mig pjäsen Marsvinsnätter, skrev att ”du kan naturligtvis inte komma, men jag vill skicka ändå”, säger Minttu.
Hon fastnade direkt för pjäsen när hon läste manuset.
− Texten är så bra! Den är absurd och jag gillar att man inte vet eller förstår allt. Det ger också bra plats för publikens egna tankar och frågor. Den är feministisk, något jag tror är viktigt att visa också. Även om det är 2023 har vi mycket att jobba med, säger Minttu som tycker det är intressant att läsa om en medelålders kvinnas liv som omväxling.
− Vi har så många storys of old men..!

Ganska snabbt började hon undersöka möjligheterna för att komma till Norrbottensteatern och jobba. Och även om det skulle vara krävande att arbeta på ett annat språk, ville hon anta utmaningen.
− Det tar tid för mig att våga göra saker. Det är så skrämmande att gå upp på scenen, på golvet, när man börjar och man inte känner någon från ensemblen. Det är kanske därför jag är här. Att våga göra det igen, säger hon.

Sedan i början av januari har repetitionerna pågått på stora scenen, där Minttu utforskar rollen som Alvilde, en karaktär hon beskriver som mångsidig.
− Hon är intressant. Det viktigaste i pjäsen är vad som händer i henne från början till slut, och var är vi alla som tittar, då?
Ambitionen är att kunna ge publiken nya insikter och upplevelser efter att ha sett pjäsen, som för henne är väldigt feministisk.
− Det är viktigt i den här grymma tiden. Jämställdheten pratar Alvilde om. Hon tycker att de har ett jämställt förhållande. Men det är inte så.
Repetitionerna är också ett lagarbete tillsammans med regissören och ensemblen.
− Jag kan inte bestämma själv. Vad jag älskar och respekterar i mitt arbete är att jag kan göra det med andra människor. Jag skulle inte vilja jobba ensam. Vi hittar saker tillsammans med Sara varje dag, vi pratar och diskuterar. Det är en lång process och vi har mycket tid, säger Minttu, som dessutom repar in text med regiassistent Maria Pontén och ensemblekollegan Erik Kaa Hedberg efter repetitionerna.
− Det är snällt av dem, för jag behöver hjälp med uttalet, säger Minttu och berättar att det blir som att arbeta på två olika nivåer, till skillnad från hur hon vanligtvis jobbar.
Pjäsen är drygt två timmar lång, och Minttu är med i nästan varje scen.
− Det är intensivt men jag är van. Jag har gjort många stora roller, Ibsens Nora, Dostojevskij och finska pjäser. Den kräver mycket. När jag går på scenen, jobbar jag hela kvällen. Det är en fysisk upplevelse.
Text: Andrea Thür
Foto: Magnus Stenberg

Fakta/Minttu Mustakallio
Aktuell:
Skådespelare, spelar huvudrollen i Christina Herrströms absurda drama Marsvinsnätter som har premiär den 11 mars på Norrbottensteatern. Varit med i ett flertal filmer och teveserier och även teateruppsättningar på Finlands Nationalteater och på Svenska teatern. ”Jag har varit lyckligt lottad med mina jobb. Jag har jobbat mycket och jag har också kunnat välja vad jag vill göra”.

 

Läs mer om föreställningen och SE BILJETTER

”Ljuset är på dem som inte brukar ha ljuset på sig”

I Stenar i fickan spelar statisterna huvudrollen. Det var en av de saker Daniel Goldmann gick...

”Vi ville bjuda på en maxad föreställning”

En maxad kostymföreställning i olika teman, där allt ska hänga ihop. Det var grunden när Tova Li...

”Jag blev förälskad i boken”

När Karin Kickan Holmberg läste Olga Tokarzcuks roman Styr din plog över de dödas ben blev hon...

By Formsmedjan. Powered by Yago