Hoppa till innehållet
30 november 2022

”Musiken har en tydlig funktion i teatersammanhang”

Denna höst spelas Orlando av Virginia Woolf på scen 2. Musiken till föreställningen har komponerats av Tomas Isacsson, kapellmästare på Norrbottensteatern.
Det är alltid lika roligt, och lika stor utmaning, att försöka skriva musik till föreställningar, säger han.

Redan förra hösten började han tänka på musiken till uppsättningen, och pratade mycket med regissör Stefan Metz om hur musiken skulle vara. Han landade till slut i att skriva ett tidlöst tema, och fem sånger.

Tanken med temat är att det ska följa med i alla århundraden som föreställningen löper genom.
− Ska man skriva musik till en teaterföreställning så bör man hitta något slags musikaliskt motiv som är igenkänningsbart genom hela pjäsen. Det hjälper också mig att hålla mig på mattan. Att sätta upp begränsningar för sig själv tycker jag är viktigt när man jobbar med långa linjer i en föreställning. Det finns så mycket musik att gå vilse i, så att bestämma sig för ett musikaliskt motiv och sedan jobba med att få det att fungera i olika sammanhang, tider och miljöer är en välgörande begränsning, säger Tomas.
Temat bygger på tre ackord.
− De låter lite som jag uppfattar historien. Den är ju lite underlig, lite mystisk. Dels lever han (Orlando, red.s. anm.) hur länge som helst. Han åker plötsligt till Konstantinopel, sover i en vecka och vaknar upp som kvinna, och därför är de här tre klangerna också lite mystiska. Pjäsen är ju också väldigt humoristisk men Stefan och jag var överens om att det inte ska höras i musiken utan att den ska hålla en allvarligare ton och så får humorn komma från skådespelarna, säger Tomas.

"Att sätta upp begränsningar för sig själv tycker jag är viktigt när man jobbar med långa linjer i en föreställning."

Medan temat återkommer som ett stämningsskapande underscore, framförs sångerna live av skådespelarna, och har olika funktioner.
− Sångtexterna är hämtade direkt från manus och har därför fått karaktär efter vad de handlar om. Jag har tillåtit dem att spreta på ett annat sätt än bakgrundsmusiken. Sedan har jag försökt göra sångmelodierna enkla. Även om det ligger ”konstiga” ackord under, så ska melodierna kännas självklara och vara sångbara.
Att skriva musik till föreställningar är alltid roligt, berättar Tomas.
− Musiken har en så tydlig funktion i teatersammanhang. Den ska berätta någonting i relation till en text, och hur den lyckas med det avgör om den är bra eller dålig. Funktionen är liksom större än musiken själv.
Text: Andrea Thür
Foto: Magnus Stenberg

Orlando spelas på scen 2 fram till och med den 3 december. 

”Ljuset är på dem som inte brukar ha ljuset på sig”

I Stenar i fickan spelar statisterna huvudrollen. Det var en av de saker Daniel Goldmann gick...

”Vi ville bjuda på en maxad föreställning”

En maxad kostymföreställning i olika teman, där allt ska hänga ihop. Det var grunden när Tova Li...

”Jag blev förälskad i boken”

När Karin Kickan Holmberg läste Olga Tokarzcuks roman Styr din plog över de dödas ben blev hon...

By Formsmedjan. Powered by Yago