10 juni 2026

Karin Paulin får en egen buss!

Vår musikaliska skådespelerska Karin Paulin har fått en egen buss! Det är LLT, Luleå Lokaltrafik, som vill uppmärksamma tre Luleåprofiler, och en av den är Karin.
– Jätteroligt! Det var svinkul bara när jag fick frågan, jag kände mig upplyft länge. Det var naturligtvis ytterst oväntat, och oväntat roligt också. Jag blev jätteglad, säger Karin Paulin.

Så här motiverar LLT sin hyllning till Karin:
”Med värme, närvaro och konstnärlig bredd har du satt avtryck på scen, film och i kulturlivet.  Du är en stark representant för Luleå.
Genom ditt engagemang och berättande har du inspirerat många och bidragit till bilden av Luleå som en stad där kreativitet och kultur tar plats.
Därför är du en självklar del av stadens gemensamma resa – vi ses på bussen.”

I tisdags var LLT-bussen redo att rulla ut på vägarna.  
– Det kändes overkligt när den rullar ut, och så står det mitt namn på, och stora bilder. En surrealistisk upplevelse men väldigt kul. Jag var jätteglad. Det kommer att bli speciellt att stå vid busshållplatsen och se den rulla in. Då kommer jag nog bli lite röd om kinderna, säger Karin.
Text Andrea Thür
Foto Magnus Stenberg