Hoppa till innehållet
21 februari 2022

Ett spel om framtiden

Vårens produktion på Ung scen norr, föreställningen Framtidsspelen, bygger på material som länets ungdomar bidragit med. Poeten och dramatikern Athena Farrokhzad har skrivit manuset.

För Athenas del började
arbetet med pjäsen tidigt i höstas, och hon beskriver det som en process med olika former av input.
− Dels från teatern och Gunilla, teaterns önskan om att göra en pjäs för ungdomar under valåret. Det har varit en väldigt tydlig ingång. Dels Carl Olof som regisserar, hela hans erfarenhet som koreograf och de fysiska undersökningarna av makt och politik i ett rum, säger hon.

"Min uppgift i den här processen har varit att knyta ihop alla trådarna..."

Arbetet har också innefattat arbete på plats i Kiruna, Gällivare och Luleå, där det konstnärliga
teamet haft workshops med målgruppen; länets skolungdomar i årskurserna 7-9.
− Min uppgift i den här processen har varit att knyta ihop alla trådarna. Så måste man inte skriva ett manus men så har jag tyckt om att arbeta, därför att jag tycker om att inte låta alla impulser komma från mig. Texten och dramatikern kan ha en så otroligt hierarkisk relation till de andra.

Manuset bygger på texter och insamlat material från skolungdomarna.
− Det är mycket som är med därifrån och det är jättekul, tycker jag. Mycket av deras röster och liv finns i texten, säger Athena.
I slutet av december blev manuset klart, fick titeln Framtidsspelen, och handlar helt enkelt
om framtiden.
− Det var det jag tyckte att alla de här olika sakerna sammanstrålade i; teaterns önskemål om en pjäs om politik under valåret för högstadiet och deras tankar under workshopsen. Jag tyckte allt handlade om framtiden. Vi möter ett litet gäng som spelar ett framtidsspel, säger Athena och berättar att hon inspirerats av den genre som är populär bland unga idag; teveserien Squid Game och filmen The Hunger Games bland annat.
Vad har varit mest utmanande i skrivprocessen?
− Det har nog varit att komma på vad det är för något. Det tycker jag alltid är svårt. Man sitter med en massa material, impulser och vilja från sig själv och andra. Sedan kan man ha en massa idéer vad man ska skriva utifrån det, men det blir aldrig bra om inte idéerna kommer från själva materialet. Materialet självt måste säga; den här formen, det här narrativet ligger till grund för allt. Det har varit det svåraste att hitta. Det var när jag kom på att det var ett framtidsspel som allting föll på plats.
Text: Andrea Thür
Foto: Carla Orrego Veliz 

Fakta/Athena Farrokhzad
Gör
Poet, dramatiker och översättare.
Aktuell
Skrivit manuset till Framtidsspelen. Skrivit dramatik för barn och ungdomar tidigare, bland annat för Östgötateatern, Unga Klara och Backa teater.
Litterära förebilder
”Bertolt Brecht är en poet och dramatiker som jag förhåller mig till jättestarkt. Han är både poet och dramatiker i dess fulla bemärkelse och upptagen av de här frågorna som pjäsen handlar om.”

Vernissage Staffan Westerberg på Norrbottensteatern

Måndagen den 8 april klockan 18.00 var det vernissage i Norrbottensteaterns foajé, för den...

"Konst och kultur är fundamentet i vår civilisation"

Vid Länsteatrarna i Sveriges höstmöte som hölls på Regionteater Väst i Borås 15-17 november...

By Formsmedjan. Powered by Yago