Hoppa till innehållet
13 oktober 2021

Karin Sundvall: På teater tar man steget iväg in i en saga

För andra gången är Karin Sundvall kostymdesigner på Den tatuerade änkan. Första gången var det filmversionen. Nu är det teater och helt andra utmaningar.

Den största utmaningen i teaterversionen av Den tatuerade änkan är att skådespelarna ska hinna med alla sina kostymbyten. Och de behövs, berättar Karin.
− Man har ju också klädbyten för att markera att tiden går och att det är andra situationer. I Den tatuerade änkan finner hon (Ester, reds. anm.) sin fasters garderob och hittar kläder där som hon ska använda, så det ingår i berättelsen.

För att hinna med kostymbytena kommer skådespelarna att ha en grundkostym. Flera av de manliga karaktärerna kommer att spelas av samma skådespelare (Roger Storm). Det kräver att kostymerna skiljs åt både i färger och karaktär.
− Sedan är det Roger som ska gestalta det här och med sin kropp fylla kostymerna och det är ju väldigt viktigt. Jag försöker hjälpa honom på traven med det.

Huvudkaraktären Ester, som spelas av Marie-Thérèse Sarrazin, går från att vara alldagligt
klädd till mer flärdfull.
− Hon ska gå in i sin fasters garderob och fynda lite roliga kläder som hon kanske aldrig själv skulle ha köpt, säger Karin.

Kostymerna kommer både att plockas ur teaterns kostymförråd, och tillverkas på plats i kostymateljén. Mönstren har börjat konstrueras, och även provningarna har kommit igång.
− Det är full fart, säger Karin, som började sitt arbete långt innan repetitionsstarten med förberedelser, allra först med att läsa manuskriptet. Hon har också pratat mycket med regissör Martin Lindberg.
− Sedan började jag rita och tänka.

"Kameran kommer nära inpå. Det är närbild på ansiktet, en krage, en hand med ett smycke. På teater har man hela tiden helbild."

Karin var även kostymdesigner i filmversionen av Den tatuerade änkan. Skillnaden mellan filmkostym och teaterkostym är framför allt kamerans närbilder.
− Kameran kommer nära inpå. Det är närbild på ansiktet, en krage, en hand med ett smycke. På teater har man hela tiden helbild. Skillnaden framför allt är att vi gör så mycket naturalistisk film. Det ska vara verkligt, riktigt. Men på teater tar man genast steget iväg in i en saga, en berättelse.
Vad bär du med dig från filmen i den här teaterproduktionen?
− Vi hade ett otroligt fint arbete. Hela det projektet gav så otroligt mycket positiva reaktioner. Det tar
jag med mig hit. Och när Mats Pontén ringde mig förra sommaren och frågade om jag ville arbeta med det här blev jag oerhört glad. Att göra Den tatuerade änkan här i Luleå, Norrbotten, att den ska turnera på mindre platser. Det är jätteroligt.
Text: Andrea Thür
Foto: Magnus Stenberg

Fakta/Karin Sundvall
Aktuell
som kostymdesigner på Den tatuerade änkan.
Bakgrund Arbetat med teater, långfilm och teveserier, på senare år även med scenografi
och opera. Uppvuxen i Luleå.
Utbildad i vävnad och sömnad på Hjalmar Lundbohmsskolan i Kiruna, på konstlinjen, Sunderby Folkhögskola, Textilhögskolan i Borås och Beckmans Designhögskola.
Medlem i nomineringskommittén för Guldbaggen sedan två år tillbaka.
Det bästa med ditt jobb?
”Jag har fått göra så många olika slags teaterföreställningar, film- och teveproduktioner och
träffat så mycket olika sorters människor. Och eftersom jag hela tiden fått möta nya konstellationer, så är det en oerhörd rikedom.”

"Konst och kultur är fundamentet i vår civilisation"

Vid Länsteatrarna i Sveriges höstmöte som hölls på Regionteater Väst i Borås 15-17 november...

By Formsmedjan. Powered by Yago