Hoppa till innehållet
15 maj 2020

Hennes bok blir sommarteater

Förra våren kom boken Kvinnorna som formade pophistorien av Anna Charlotta Gunnarson ut. Nu tolkas boken av Norrbottensteaterns ensemble och blir årets turnerande sommarteater.

– Det här kommer att landa helt rätt. Min bok är förhoppningsvis sådan att man skrattar ibland, är
skitarg ibland och kanske gråter ibland, säger hon.

Programmet Pop och politik, som Anna Charlotta gjorde under åtta år för Sveriges Radio P4 för UR, var grunden till att boken överhuvudtaget kom till.
– Det tog tid att transformera radioidén till bok. Flera år, men lösningen blev många historier i korta kapitel, säger hon.

Livet igenom hade Anna Charlotta samlat på sig ”oväntade berättelser och aha-upplevelser om musik”, och hade tänkt skriva om kvinnor eftersom hon såg en brist när det gällde just musikböcker och biografier.
– Det var väldigt mycket fokus på män.

Men för att inte bli definierad som ”hon som har den här nischen, tjejer och musik”, skrev hon Popmusik rimmar på politik först. Men sedan var det inget som höll henne tillbaka.
I Kvinnorna som formade pophistorien berättar Anna Charlotta om de kvinnor som i det dolda gjort de världsberömda Gibson-gitarrerna under andra världskriget, hur Dolly Parton värnande sin låtskatt, men också om begåvade låtskrivaren Agnetha Fältskog som degraderades till ”den blonda i Abba”.
– Massor av de här historierna har jag haft med mig. Det som skiljer mig från mina jämnåriga manliga musikjournalistkolleger är att jag har en annan musikalisk erfarenhet. Många av dem har varit ganska kreddiga och befunnit sig i en fåra där Bob Dylan varit husgud. Men jag har haft mer spretig smak. Jag har hittat detaljer som killarna missat för att de tittat åt annat håll, säger Anna Charlotta.

"Det som skiljer mig från mina jämnåriga manliga musikjournalistkolleger är att jag har en annan musikalisk erfarenhet."

Det har varit ett tidsödande arbete, och hon tar avstamp i europeiskt 1700-tal, går vidare till tidiga amerikanska bluesartister, svenskt femtiotal och nutida låtskrivare.
En av hennes egna favoriter är svenska Karin Juels musikaliska protester mot Nazityskland.
– Hon var så mycket gammal tant för mig. Och så visar det sig att hon är mycket modigare än vad jag någonsin skulle vara. Jag tycker den är så anmärkningsvärd, den historien.

Hon lyfter också hur viktig bland annat amerikanska bluesstjärnan Bessie Smith varit för rockens utveckling.
– Jag är inte den första som drar de linjerna. Det här en stor grej i USA och det är många muséer som
är inne på att vi måste förtydliga hela musikhistorien.

Att boken blir sommarteater av Norrbottensteatern är något som Anna Charlotta tycker är både hedersamt och roligt.
– Det var den största jackpotten jag kunde få. Jag vet inte när i mitt liv jag blev så stolt senast. Jag tyckte det var precis rätt ställe, säger hon.
Text: Andrea Thür Foto: Jessica Segerberg 

Fakta/Anna Charlotta Gunnarson 
GÖR: Journalist, författare och dramatiker.
UTBILDNING: Gått kulturvetarlinjen och pluggat drama på Göteborgs universitet.
BAKGRUND: Gjort flera radioprogram åt SR/UR, bl. a. Pop och politik och Fejk. Skrivit barn- ochungdomsböcker, boken Popmusik rimmar på politik (2014) och pjäsen Allt du måste veta om pop tillsammans med David Silva och Agneta Karlsson, för Riksteatern.

"Konst och kultur är fundamentet i vår civilisation"

Vid Länsteatrarna i Sveriges höstmöte som hölls på Regionteater Väst i Borås 15-17 november...

By Formsmedjan. Powered by Yago