Hoppa till innehållet
5 november 2019

"Det är roligt att göra komedi"

Intervju med Olle Törnqvist, regissör.

När Olle Törnqvist såg pjäsen Direktören för det hela, började han fundera på hur han själv skulle göra uppsättningen. Han presenterade sin idé för Norrbottensteatern, och väntade.
Och för ett år sedan kom samtalet från teaterchefen som han hade hoppats på.

- Då blev jag så glad. Jag hade gått och burit på det här och tänkt att, åh vad synd att det inte blir något, och så plötsligt blir det. Det blir som att man får den där presenten man drömde om, de där hockeyhandskarna man trodde var omöjliga att få, säger han.

Han kallar det sitt drömprojekt
; förvecklingskomedin Direktören för det hela som, när detta skrivs, håller på att ta form på Norrbottensteatern.
Pjäsen bygger på filmen med samma namn av Lars von Trier, men har omarbetats för scenen av den engelske dramatikern Jack MacNamara, och översatts till svenska av Ninna Tersman.
- Den är tydligare på något sätt i scenversionen, tycker jag. Kanske lättare att förstå i teaterversionen men den är väldigt, väldigt rolig. Och hemsk, på något vis, säger Olle.

Pjäsen utspelar sig på ett framgångsrikt IT-företag med Hanna i spetsen, en socialt begåvad chef som snackar sig fram i livet. Hennes team av kreatörer har tagit fram succéprodukten Brooker 5, som gjort att företaget nu blivit så attraktivt att Hanna blivit erbjuden en massa miljoner för att sälja.
Och sälja vill hon, men hon vill inte ta konflikten med sina anställda, som kommer att bli av med sina jobb.
Därför anställer hon en arbetslös skådespelare, Kristoffer, som får agera chef - eller ”Direktören för det hela”, så att hon själv slipper vara på plats och ta de jobbiga besluten. Och snart har Hanna trasslat in sig i en härva av lögner och dåliga ursäkter för både sina anställda och för Kristoffer.

Olle beskriver Hanna som ”inte den smartaste i gänget när det gäller att kreera”, men med en social talang och en förmåga att hamna i en ledarposition ”fast hon kanske inte riktigt har täckning för det”.
- Hon har förmodligen hela tiden känt sig lite mindre än de andra. De är smartingar, har konstruerat det här och förstår vad vi håller på med. Hon har inte riktigt fattat det men nu ser hon sin chans, en gång för alla, att tala om att det är hon som kanske ändå är smartast, säger Olle och berättar att det är ett av utgångslägena som han tar med sig inför hur Hanna ska gestaltas.
- Det gäller ju att hitta de olika drivkrafterna hos gestalterna, vad de egentligen vill och varför. Vad är det som driver en människa som hamnar i den här positionen?

Filmen utspelar sig i Köpenhamn, med isländska investerare. Men i Olles scenversion är vi i Luleå, med finska investerare som är på jakt efter bolaget. 
- Att det är Luleå är för att vi är där och den handlar om idag. De här firmorna finns i Luleå, säger Olle.
Vad är det som tilltalar dig med pjäsen?
-
Det är roligt att göra komedi. Men det är sällan man träffar på komedier som är riktigt, riktigt bra. Det är ofta så att viljan att vara rolig ligger framför viljan att berätta en bra historia. Det är svårt att hitta riktigt bra komedier, som ligger i tiden som handlar om oss som finns nu.

"Man måste ner och doppa i det svarta för att kunna göra det ljusa och roliga."


Under idépresentationen i våras, när teaterns konstnärliga team presenterar sina idéer kring uppsättningen, beskrev Olle pjäsen som ett drömprojekt, både för att han såg en bra komedi men också för att den berörde honom.
- För mig är den djupt mänsklig. Och det är en dröm att få jobba med den typen av material, där man måste jobba åt bägge hållen. Man måste ner och doppa i det svarta för att kunna göra det ljusa och roliga. Och det är roligt. Man får jobba med psykologi och det tycker jag är väldigt kul.
I slutet av augusti drar repetitionerna igång, och det är något som Olle ser fram emot.
-Det ska bli jättekul, verkligen. Jag gillar ju Norrbottensteatern och det känns lite som att jag kommer hem. Jag har varit på teatern ganska mycket och känner folk, säger han och berättar att han har ”begåvats med en verklig kanonensemble”.
- Det ska bli himla roligt att kreera det här tillsammans.

Text: Andrea Thür
Foto: Magnus Stenberg

Läs fler intervjuer i tidningen Scen & Turné #2 2019. Tidningen är gratis och den finns att hämta i Norrbottensteaterns foajé.

Aktuellt på Norrbottensteatern


Fler nyheter

Intervju med Helena Röhr, regissör

”Min önskan är att publiken ska känna sig sedd”   När Helena Röhr var elva år bestämde hon sig...

Läs mer
En historia om sabotage och ideologier

Intervju med Erik Norberg, dramatiker. En hemlig, norrbottnisk sabotageliga som verkade i...

Läs mer
Förmedlar historien med musiken

Intervju med Tomas Isacsson, kapellmästare. Med tidsenlig musik som fond, inspiration från...

Läs mer

By Formsmedjan. Powered by Yago