Hoppa till innehållet Gå till sidkarta
23 augusti 2022

Nytt samarbete för Lule Stass och Norrbottensteatern

För att möta det blomstrande teaterintresset hos unga i Luleå inleder Lule Stassteater ett samarbete med Norrbottensteaterns unga scen, Ung scen norr.

Lule Stassteaters verksamhet växer så det knakar med fulla teatergrupper och ungdomar på kö för att få börja spela teater.
För att möta behovet och kunna utöka antalet teatergrupper, har Lule Stassteater och Norrbottensteatern inlett ett helt nytt samarbete, där Norrbottensteatern bistår med lokal för att ännu fler unga ska kunna ha en plats att repetera och spela teater på.

Lule Stassteater är en liten verksamhet med stora ambitioner. Hela vårt hjärta drivs av barnen och ungdomars rätt till kvalitativ scenkonst. Att utveckla vår kursverksamhet är viktigt för att möta det stora behovet. Det här ger alla unga som vill, möjligheten att utöva och utveckla sitt eget teaterintresse, träffa likasinnade och ha kul på sin fritid. Att Ung scen norr och Norrbottensteatern kan hjälpa oss att möjliggöra detta är vi oerhört glada, tacksamma och stolta över. Vi ser förväntansfullt fram emot en teaterfylld framtid, säger Elin Kristiansen, producent, Lule Stassteater.

Det är en dröm som går i uppfyllelse att barn och ungdomsfötter ska lämna spår efter sig i våra lokaler. De är framtiden, och att den lämnar avtryck hos oss är en ynnest. Jag har följt Lule Stass arbete under hela året och känner djup respekt för den konstnärliga höjd de besitter. Självklart är det en tillväxtfråga. Konstens fackla ska tändas i tid, säger Gunilla Röör, teaterchef, Norrbottensteatern.
Foto: Magnus Stenberg

Fr vänster: Mats Pontén, styrelseordförande, Lule Stassteater, Elin Kristiansen, producent, Lule Stassteater, Gunilla Röör, teaterchef, Norrbottensteatern och Maja Alasalmi, producent, Ung scen norr.

Den 25-27 mars anordnas den regionala scenkonstfestivalen LÄNK i Skellefteå. Ung scen norr är...

Den 23 mars är det urpremiär på Norrbottensteatern för gästspelet Det är synd om män i skor, en...

By Formsmedjan. Powered by Yago