Hoppa till innehållet Gå till sidkarta
25 maj 2021

Pjäsen om Roslings liv: oväntat och roligt

När teaterchef Mats Pontén läste Hans Roslings böcker såg han teater framför sig. Tre år senare hade Världen enligt Rosling urpremiär på Norrbottensteatern.
– Det var väldigt omtumlande, även om Hans alltid föreläst väldigt dramatiserande, säger Agneta Rosling.
Inne på scen 3 i teaterhuset i Luleå har ett rektangulärt scenrum täckt av tygväggar byggts upp. De bilder som projiceras på väggarna växlar snabbt mellan siffror och statistik, masker målade i UV-färg och fotografier.
Mitt i rummet agerar tre skådespelare i en energisk föreställning som tar publiken på en färd genom Hans Roslings liv som läkare och föreläsare.

Men det är också en resa om Sveriges utveckling. Regissör Ragna Wei liknar föreställningen vid en sorts bildningsresa.
– Han är en av våra stora folkbildare och han tar med oss på att uppleva sin kunskap om världen och hur världens utveckling har sett ut de senaste hundra åren, sa hon i en intervju inför premiären.

Att Hans Roslings memoarer skulle bli en pjäs var ingenting Agneta Rosling, som var gift med Hans, hade sett framför sig, även om Hans alltid föreläst på ett dramatiserande sätt med bilder, berättar hon.
Men när Mats hade läst ut Hans Roslings böcker Hur jag lärde mig förstå världen och Factfulness (som han skrivit med Ola Rosling och Anna Rosling Rönnlund) var han övertygad om att han ville göra en pjäs av av materialet.
Han kontaktade Agneta, som inte alls hade funderat i de banorna men som snart blev enig med Mats.
– När han sa det kände jag att det inte låg så långt bort. Även om det kändes ganska svårt att se hur det skulle bli, säger hon.

Att det var just Norrbottensteatern som skulle få göra pjäsen hade att göra med förtroendet hon kände för Mats och hans bror, som hon kände sedan tidigare. Dessutom var det både oväntat och roligt, berättar Agneta.
– Det var därför jag nappade på det.
Men det som verkligen fick henne att bestämma sig var när hon såg föreställningen Kåldolmar och kalsipper.
– Det var jättekul att komma upp och se teatern. När de spelade blev jag väldigt övertygad om att de var jätteduktiga. Det kändes extra kul att börja tänka i banor hur det skulle kunna bli när det var en sådan grupp, säger Agneta.

"Det kändes extra kul att börja tänka i banor hur det skulle kunna bli när det var en sådan grupp..."

Pjäsen har skrivits av Rasmus Lindberg och Agneta har läst flera versioner av manuset.
– Det var jättekul. Min dotter har också läst och vi kunde se framför oss hur det skulle kunna bli.
Rasmus har också haft tillgång till familjen Roslings fotoalbum. 
– Det har jag känt som mitt uppdrag i det hela, att bistå med det jag kunnat hitta, för det är ju bra om det är sanna bilder, säger Agneta.
Har du haft några farhågor med att materialet skulle bli en pjäs?
– Ja, det har man ju. Och farhågor för mig själv. Det går ju lätt att förvanska, både beteenden och sanning. Och vad han ville framföra, det är väl mest det som har varit osäkerheten, hur tolkningen ska framstå och hur beskrivningen av vad Hans budskap har varit. Det har jag ju inte full koll på i alla fall men de har mitt förtroendekapital. Jag bestämde mig för att de kommer att kunna hantera det här på ett bra sätt. Men en viss vånda kan man inte komma undan. Hans och jag har ändå levt ihop i femtio år. Hur det känns för mig är ju en sak. Jag måste ju försöka förstå hur det ses av andra. Det är inte för min skull de gör det utan för att föra budskap vidare.

I september förra året hade pjäsen premiär, och spelades sedan för gymnasie- och högstadieelever runt om i Norrbotten. I slutet av maj spelas den även för skolelever i Luleå.
- Målgruppen är precis den som vi förstått att man måste vända sig till. Det är ändå de som ska föra de tankar som finns idag vidare, och inte gammeltankar som ligger kvar i skolböckerna så länge, säger Agneta, och berättar att hon tycker det är både roligt och intressant att få in kulturen i skolans värld.
– Om det här kan bidra till det tycker jag det är otroligt spännande.
Text: Andrea Thür
Foto: Magnus Stenberg.

Med inspiration från 1700-talets kompositörer som Händel och Mozart har Martin Sundbom skrivit...

Läs mer

En klassisk uppsättning som tar plats i verkligheten. Det är målet när Rasmus Lindberg regisserar...

Läs mer

Tanken var att göra en feel good-show som firar att coronapandemin äntligen var över. Men med en...

Läs mer
By Formsmedjan. Powered by Yago