Hoppa till innehållet
Köp biljetter
  • Direktören för det hela

    En komedi av Lars von Trier

Direktören för det hela utspelar sig på ett framgångsrikt IT-företag som drivs av Hanna. När ett finskt bolag vill köpa företaget beslutar sig Hanna för att sälja. Men det innebär att fyra personer kommer att få sparken.

För att slippa ta konflikten med sina anställda hittar Hanna på att hon bara är mellanchef och att den högsta chefen finns i USA. Hon anställer en skådespelare som ska säga ”det är jag som är direktören för det hela”.
Men problemen hopar sig. De anställda kräver att få träffa direktören, och skådespelaren tar de anställdas parti. Samtidigt vill finländarna förhandla men bara med ”direktören för det hela”. Dessutom är årets utflykt inställd. Till slut ställer skådespelaren till med världens fest. Hur ska det här sluta?

Direktören för det hela bygger på Lars von Triers film med samma namn och är en komedi i snabbt tempo med lögner och konflikträdsla som centrala teman.

 

Intervju med Olle Törnqvist, regissör:

”Det är roligt att
göra komedi”

När Olle Törnqvist såg pjäsen Direktören för det hela, började han fundera på hur han själv skulle göra uppsättningen. Han presenterade sin idé för Norrbottensteatern, och väntade.
Och för ett år sedan kom samtalet från teaterchefen som han hade hoppats på.

- Då blev jag så glad. Jag hade gått och burit på det här och tänkt att, åh vad synd att det inte blir något, och så plötsligt blir det. Det blir som att man får den där presenten man drömde om, de där hockeyhandskarna man trodde var omöjliga att få, säger han.

Han kallar det sitt drömprojekt
; förvecklingskomedin Direktören för det hela som, när detta skrivs, håller på att ta form på Norrbottensteatern.
Pjäsen bygger på filmen med samma namn av Lars von Trier, men har omarbetats för scenen av den engelske dramatikern Jack MacNamara, och översatts till svenska av Ninna Tersman.
- Den är tydligare på något sätt i scenversionen, tycker jag. Kanske lättare att förstå i teaterversionen men den är väldigt, väldigt rolig. Och hemsk, på något vis, säger Olle.

Pjäsen utspelar sig på ett framgångsrikt IT-företag med Hanna i spetsen, en socialt begåvad chef som snackar sig fram i livet. Hennes team av kreatörer har tagit fram succéprodukten Brooker 5, som gjort att företaget nu blivit så attraktivt att Hanna blivit erbjuden en massa miljoner för att sälja.
Och sälja vill hon, men hon vill inte ta konflikten med sina anställda, som kommer att bli av med sina jobb.
Därför anställer hon en arbetslös skådespelare, Kristoffer, som får agera chef - eller ”Direktören för det hela”, så att hon själv slipper vara på plats och ta de jobbiga besluten. Och snart har Hanna trasslat in sig i en härva av lögner och dåliga ursäkter för både sina anställda och för Kristoffer.

Olle beskriver Hanna som ”inte den smartaste i gänget när det gäller att kreera”, men med en social talang och en förmåga att hamna i en ledarposition ”fast hon kanske inte riktigt har täckning för det”.
- Hon har förmodligen hela tiden känt sig lite mindre än de andra. De är smartingar, har konstruerat det här och förstår vad vi håller på med. Hon har inte riktigt fattat det men nu ser hon sin chans, en gång för alla, att tala om att det är hon som kanske ändå är smartast, säger Olle och berättar att det är ett av utgångslägena som han tar med sig inför hur Hanna ska gestaltas.
- Det gäller ju att hitta de olika drivkrafterna hos gestalterna, vad de egentligen vill och varför. Vad är det som driver en människa som hamnar i den här positionen?

Filmen utspelar sig i Köpenhamn, med isländska investerare. Men i Olles scenversion är vi i Luleå, med finska investerare som är på jakt efter bolaget. 
- Att det är Luleå är för att vi är där och den handlar om idag. De här firmorna finns i Luleå, säger Olle.
Vad är det som tilltalar dig med pjäsen?
-
Det är roligt att göra komedi. Men det är sällan man träffar på komedier som är riktigt, riktigt bra. Det är ofta så att viljan att vara rolig ligger framför viljan att berätta en bra historia. Det är svårt att hitta riktigt bra komedier, som ligger i tiden som handlar om oss som finns nu.

Under idépresentationen i våras, när teaterns konstnärliga team presenterar sina idéer kring uppsättningen, beskrev Olle pjäsen som ett drömprojekt, både för att han såg en bra komedi men också för att den berörde honom.
- För mig är den djupt mänsklig. Och det är en dröm att få jobba med den typen av material, där man måste jobba åt bägge hållen. Man måste ner och doppa i det svarta för att kunna göra det ljusa och roliga. Och det är roligt. Man får jobba med psykologi och det tycker jag är väldigt kul.
I slutet av augusti drar repetitionerna igång, och det är något som Olle ser fram emot.
-Det ska bli jättekul, verkligen. Jag gillar ju Norrbottensteatern och det känns lite som att jag kommer hem. Jag har varit på teatern ganska mycket och känner folk, säger han och berättar att han har ”begåvats med en verklig kanonensemble”.
- Det ska bli himla roligt att kreera det här tillsammans.

Text: Andrea Thür
Foto: Magnus Stenberg

Läs fler intervjuer i tidningen Scen & Turné #2 2019 som du kan hämta i Norrbottensteaterns foajé.

 

 

 

Premiär
26 oktober

Spelperiod
26 oktober-20 december

Biljettpriser
Ordinarie pris: 280 kr
Teaterombud: 196 kr
Ungdom t o m 26 år/Student: 100 kr
Pensionär: 224 kr
Grupper: 224 kr
Genrep: 140 kr

Pjäsförfattare
Jack Mcnamara efter en film av Lars von Trier

Översättare
Ninna Tersman, Colombine Teaterförlag

Regi
Olle Törnqvist

Medverkande
Martin Sundbom
Maja Runeberg
Therése Lindberg
Erik Kaa Hedberg
Nora Bredefeldt
Linda Wincent

Scenografi och kostym
Mona Blombäck

Mask
Isabel Löfgren Roberts

Ljuddesign
Åke Karlsson

Ljussättare
Johannes Brinck

Rekvisita
Hillevi Rhodin

Kostymateljé och verkstäder
Tillskärare: Therese Nilsson
Skräddare: Arvid Sandin
Sömmerska: Susanne Öhman
Snickare: Peter Tjernqvist
Attributör: Rickard Bristle

Producent
Hans Eriksson 

Förlag
Nordiska ApS-Köpenhamn

Föreställningens längd
Ca 2 timmar och 15 minuter

Föreställningsinformation
Se spelplanen längst ner på denna sida för mer information.

Recensioner från publiken

Den här föreställningen har inga recensioner. Klicka på knappen nedan för att göra en.

Recensera

Speldatum


fre 25 okt 19:00 Direktören för det hela GENREP Scen 2 Genrep Köp biljetter
lör 26 okt 19:00 Direktören för det hela PREMIÄR Scen 2 Premiär Fåtal platser
tis 29 okt 19:00 Direktören för det hela Scen 2 Köp biljetter
ons 30 okt 19:00 Direktören för det hela Scen 2 Köp biljetter
tor 31 okt 19:00 Direktören för det hela Scen 2 Köp biljetter
ons 6 nov 19:00 Direktören för det hela Scen 2 Köp biljetter
tor 7 nov 19:00 Direktören för det hela Scen 2 Köp biljetter
fre 8 nov 19:00 Direktören för det hela Scen 2 Köp biljetter
lör 9 nov 16:00 Direktören för det hela Scen 2 Fåtal platser
ons 13 nov 19:00 Direktören för det hela Scen 2 Köp biljetter
tor 14 nov 19:00 Direktören för det hela Scen 2 Köp biljetter
fre 15 nov 19:00 Direktören för det hela Scen 2 Köp biljetter
lör 16 nov 19:00 Direktören för det hela Scen 2 Slutsåld
ons 20 nov 19:00 Direktören för det hela Scen 2 Köp biljetter
tor 21 nov 19:00 Direktören för det hela Scen 2 Köp biljetter
fre 22 nov 19:00 Direktören för det hela Scen 2 Köp biljetter
lör 23 nov 16:00 Direktören för det hela Scen 2 Fåtal platser
ons 27 nov 19:00 Direktören för det hela Scen 2 Köp biljetter
tor 28 nov 19:00 Direktören för det hela Scen 2 Köp biljetter
fre 29 nov 19:00 Direktören för det hela Scen 2 Köp biljetter
lör 30 nov 16:00 Direktören för det hela Scen 2 Köp biljetter
ons 11 dec 19:00 Direktören för det hela Scen 2 Köp biljetter
tor 12 dec 19:00 Direktören för det hela Scen 2 Köp biljetter
fre 13 dec 19:00 Direktören för det hela Scen 2 Köp biljetter
lör 14 dec 16:00 Direktören för det hela Scen 2 Köp biljetter
ons 18 dec 19:00 Direktören för det hela Scen 2 Köp biljetter
tor 19 dec 19:00 Direktören för det hela Scen 2 Köp biljetter
fre 20 dec 19:00 Direktören för det hela Scen 2 Köp biljetter
By Formsmedjan. Powered by Yago