Hoppa till innehållet Gå till sidkarta
30 april 2021

Regisserar Teaterhögskolans slutproduktion

Denna vecka har avgångsklassen på Teaterhögskolan premiär på sin slutproduktion, föreställningen 100 sånger av Roland Schimmelpfennig. Ett svårt material som studenterna tar sig an med briljans, berättar Martin Rosengardten, regissör.
– Jag tycker de är väldigt modiga och gör det med hull och hår. De vågar mycket, säger han.

Pjäsen av den tyske dramatikern Roland Schimmelpfennig handlar om ett bombdåd på ett tåg och om de människor som befinner sig ombord på tåget minuterna innan dådet inträffar.
– De ska berätta den här historien men vill helst undvika själva bombdådet. Istället koncentrerar de sig på det som de gjorde precis innan. Tankar, möten, röster, vad som hände kvällen innan eller vart de var på väg, säger Martin.
Pjäsen utgår också från den musik som människorna lyssnade på i sina hörlurar.
– Det är därför den heter 100 sånger.

Roland Schimmelpfennigs verk spelas ofta på teatrar runt om i Sverige, och Martin beskriver hans texter som fruktansvärt välskrivna och ”otroligt inspirerande” att jobba med.
– Hans sätt att skriva är ofta en ganska enkel grundhistoria som innehåller några element av människors försök att lösa sina liv på olika sätt. Det innehåller ofta en kärlekshistoria och man vill också veta hur det ska gå. Stor igenkänning på historierna för alla.
Han har också ett sätt att skriva som är oerhört speciellt, berättar Martin.
– För många är det jättesvårt när man först ser det. Man förflyttar sig i tid och rum, skådespelare byter karaktärer, oftast står det inte vem som ska säga vad. Ålder, kön, karaktärer, namn och tiden framför allt, är helt upplöst, säger Martin och beskriver det som att man lägger ett pussel.
– Det är en fantastisk känsla att jobba med och publiken blir aktiv i och med att de måste försöka lösa gåtan. Dessutom är det en otrolig kärlek och tillit till teaterformen och teaterleken.

”Jag tycker de är väldigt modiga”


Tidigare i våras började studenterna repetera, och arbetet har gått bra, berättar Martin.
– Det är ett svårt material för studenterna att ta sig an och jag tycker de är väldigt modiga som gör det med hull och hår. De vågar mycket. Jag tycker att de gör det med briljans, säger Martin, som själv gått Teaterhögskolan och kan känna igen sig i studenternas arbete med en slutproduktion.
– Det är en svår bransch att ge sig ut i. Det tar tid, det är mycket osäkerhet. Dessutom går de ut i den här tiden som är ännu mer osäker. Det förstår jag är stressande. Men man kan inte göra mer än att jobba på och göra så gott man kan. Och det gör de verkligen, med bravur.
Text: Andrea Thür
Foto: Magnus Stenberg

Fakta/Martin Rosengardten
Frilansande regissör och skådespelare. Utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö och regilinjen på Stockholms dramatiska högskola.
Har regisserat Ingvar! – en musikalisk möbelsaga på Norrbottensteatern. Regi- och skådespelaruppdrag för bl. a. Stockholms stadsteater, Malmö stadsteater, Riksteatern, Dramaten, Teater Galeasen, Östgötateatern och Teater Västernorrland.
Teaterupplevelse som präglat honom: Lars Noréns Personkrets 3:1. ”Den är jätteviktig, men också Troll i utkanten av samhället, en barnföreställning, fantastiskt fin”.

Mer info om föreställningen

Förarbetet inför vårens Ung scen norr-föreställning, Politiska tal, är i full gång. Manuset...

Läs mer

En kärlekshistoria och kärleksbrev som aldrig hittade fram. I monologen I ballong över Arktis...

Läs mer

Under skyltsöndagen den 28 november, blir det stort biljettsläpp till vårens föreställningar på...

Läs mer
By Formsmedjan. Powered by Yago