Hoppa till innehållet Gå till sidkarta
11 februari 2022

Nyskriven musik med avstamp i svensk folkton

När Martin Sundbom och Tomas Isacsson skrev musiken till Barnen från Frostmofjället hämtade de inspirationen från folkmusik.
– Det är ett episkt vandringsdrama. Det är pampiga låtar, det är på liv och död. Små barn i fjällvärlden och stor dramatik, säger Martin.

För närmare två år sedan började Tomas komponera sin del av musiken till föreställningen Barnen från Frostmofjället. När flera föreställningar även den våren, ställdes in på grund av coronapandemin, fanns tiden till att mejsla fram låtarna till karaktären Gullspira.

Ett halvår senare började även Martin skriva sina låtar. Att de skulle försöka ta avstamp i ”någon slags svensk folkton” var både Martin och Tomas överens om.
– Vi pratade också tidigt om att det gör inget om man som publik också får en slags aning om att det inte bara är svenska barn som flyrSå vi skulle försöka blanda in några element som är från världen, säger Tomas.

Martin hade hört att Tomas musik till Gullspira hade varit ”lite mer i hela världen”.
– Jag skriver barnens sånger, och drog det tillbaka till Sverige. En viktigare grej är att det är ett episkt vandringsdrama. Det är vi överens om. Det är väldigt pampiga låtar, det är på liv och död. Små barn i fjällvärlden och stor dramatik. Det kändes häftigt att få fläska på, göra det större än den lilla berättelsen. Och lite filmiskt tycker jag att det är, i både din och min musik, vilket också är härligt, att man får kliva in i den här stora sagovärlden, säger Martin.

Influenserna från svensk folkmusik finns där, liksom klanger från Balkan och Östeuropa, skrivet för stråk, blås- och stränginstrument.
– Vi har tänkt mycket strängbaserat, gitarr, mandolin och oktavmandolin, säger Tomas.
De instrumenten kommer att spelas live. Men musiken har också spelats in, och för att skapa stämning vill kompositörerna använda underscore.
– Vi har en dröm att vi inte ska använda så mycket ljudeffekter. Vi kan skapa ljudlandskap med instrument och klanger, både live och inspelat, för att hålla suggestionen. Det finns någon saga i det, en förhöjning, än om du tar ett riktigt vargskall. Det håller också ihop världen, tror vi, säger Martin.

"Hade det varit en vuxen musikal hade min musik låtit likadan..."

Vad ville ni få fram för känsla i musiken?
– Det är naturligtvis lite olika beroende på vad det är för låt men det är ju mycket allvar. Det är farligt, små barn som är ute själva i skogen. Det finns en stress, rädsla och utsatthet där, säger Tomas.
– Jag har tänkt att det är små kroppar med stora känslor. Det ska vara på riktigt, vuxet. Hade det varit en vuxen musikal hade min musik låtit likadan, säger Martin, som också varit noga med att lyfta fram livslusten och leken i musiken.
– Glädjen över att få finnas till som hela tiden poppar upp. Det ligger nästan mer på skådespelarsidan men det hoppas jag att vi också kan hjälpa till med, det där som bara är crazy, härligt och fartigt, att det blir lite oväntat.

I början av januari togs repetitionerna upp på nytt, och den 16 februari är det premiär.
– Det ska bli kul att få komma i mål, det fick vi ju aldrig göra. Och premiären är alltid målet, att man har fått ihop alla idéer och att det man jobbat med har gett resultat, säger Tomas.
Text: Andrea THür
Foto: Magnus Stenberg

På torsdag är det premiär för Teaterhögskolans slutproduktion, den nyskrivna pjäsen Nåt i Djupet...

Läs mer

I sommar kommer spelplatserna i Norrbotten fyllas av ljuva poptoner igen, när...

Läs mer

Den 25-27 mars anordnas den regionala scenkonstfestivalen LÄNK i Skellefteå. Ung scen norr är...

Läs mer
By Formsmedjan. Powered by Yago