Hoppa till innehållet
23 november 2022

Inhopp med tre dagars reptid

Med bara tre dagars repetitionstid gör Ivar Forsling inhopp i rollen som Berättaren i Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton.
− Det känns helt galet men också väldigt roligt, säger han.

Det var under pågående turné
som Martin Sundbom, som spelar rollen som Berättaren i Sagan om Karl-Bertil Jonsson julafton, blev sjuk och ett par föreställningar fick ställas in. För att undvika fler inställda föreställningar sattes arbetet snabbt igång för att hitta en ersättare för honom.

Och sent på torsdag eftermiddag i förra veckan blev det klart att Ivar Forsling tillfälligt tar över rollen.
Under hela fredagen repade han in text och sånger, studerade in koreografin, och tog sedan kvällsflyget till Luleå för att repetera med ensemblen.
− Det har varit förvånansvärt onervöst, tryggt och lugnt, vilket jag tror beror mycket på att jag känner den här arbetsplatsen och de här människorna sedan innan, så socialt har jag bara kunnat kasta mig ut i att känna tillit till det. Det har också gjort att jag har kunnat fokusera helt på arbetet.

"Det är någonting med att man vet att man har så här ont om tid. Då hinner man inte tänka så mycket..."

Under lördagen repeterade han bara med Maria Pontén och Rasmus Lindberg. Söndagen veks sedan åt repetitioner med hela ensemblen i scenografi.
− Det är någonting med att man vet att man har så här ont om tid. Då hinner man inte tänka så mycket och det finns ganska starka fördelar med det. Det är klart att det är jätteviktigt att reflektera över sitt arbete under en åtta veckors repetitionsperiod, men samtidigt minns jag att en lärare på skolan här i Luleå sa att: ”Skådespeleri är så enkelt. Det är därför det är så svårt”. Och jag tror att vad han menade med det var att – gör bara. Det är så jag har tänkt och jobbat under de här dagarna vi har repeterat nu, säger Ivar och berättar om det stöd han fått från hela ensemblen, regissör och andra som är med i produktionen.
− Utan dem hade det varit otroligt tungrott. Det samarbetet har verkligen lett till att vi har hittat en gemensam föreställning som kommer att vara värd publikens biljettpengar.
Hur har repetitionerna gått?
− Det har gått bra! Jag vet inte vad det beror på, om det bara är jävlaranamma men texten sitter rätt bra. Sedan har jag en sagoberättarbok som min karaktär använder sig av i en av de första scenerna, och i ursprungsversionen lägger undan, men jag går runt med den boken i handen hela föreställningen. Och i den har jag manuset. Det är jätteskönt. Sedan tror jag också att det spelar in att jag alltid tyckt att Norrbottensteaterns musikföreställningar har varit fantastiska, så energifyllda och drömt om att få vara med i en sådan någon gång. Och nu är jag det och det är på lust, hundra procent. Det gör att det är lättare att lära sig för att man tycker att det man repeterar är roligt, rimligt och kul för en publik att se, säger Ivar.
Text: Andrea Thür
Foto: Lars Teglund

Fakta/Ivar Forsling
Skådespelare, utbildad på Teaterhögskolan i Luleå. Har sedan examen 2021 arbetat i frigruppen Molièreensemblen med barnföreställningen Nya skor, läst in de tre barnböckerna i Monstret Frank-serien av Mats Strandberg, och gjort rollen som Prins Erik i två säsonger av hyllade och Kristallen-belönade Netflix-serien Young Royals. Under hösten har han medverkat i SVTs nya serie Gaslight som har premiär 2023.  

”Musiken har en tydlig funktion i teatersammanhang”

Denna höst spelas Orlando av Virginia Woolf på scen 2. Musiken till föreställningen har...

En föreställning med ett stort hjärta

På tisdag står Roger Storm på Norrbottensteaterns scen igen, tillsammans med musikern Mats...

Kreativa kompanjoner i Orlando

Regissör Stefan Metz och kostymdesigner Alejandro ”Alex” Tarragüel har arbetat tillsammans i...

By Formsmedjan. Powered by Yago